21 november 2023

Rabo &Co | De toekomst van elektrisch rijden

Bedrijven kunnen wel denken dat ze nog alle tijd hebben om over te schakelen op elektrisch rijden, maar dat is niet zo. Als ze nu niet beginnen, komen ze straks in de problemen, verwacht het Groningse bedrijf PowerGo. Dan kunnen ze bijvoorbeeld de grote steden niet meer in. PowerGo kan ondernemers helpen bij de overstap naar elektrisch rijden. Het bedrijf legt laadinfrastructuur op groene energie aan, opgewekt door het moederbedrijf.

Steeds meer particulieren schakelen over op elektrisch rijden, de laadpalen langs de snelweg schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar bij bedrijven gaat het vaak om het complete wagenpark. Waar begin je als ondernemer? Dat is nogal een operatie, maar uitstellen is geen optie. Want, zegt CEO Jean-Louis Bertholet van PowerGo: ‘Wie nú niet begint, komt straks in de knel.

Bedrijven als HelloFresh komen straks de grote steden niet meer in als ze niet elektrisch rijden. Ga eens na wat dat betekent. Wij nemen hun die zorg uit handen. De laadpalen blijven eigendom van ons. Als er eens een storing is, dan is dat ook ons probleem, wij lossen het op.’

Energie behouden

In 2015 werd PowerField opgericht. Dat is inmiddels een van de grootste zonneparkontwikkelaars van Nederland. Bertholet: ‘We konden natuurlijk energie verkopen aan de grote energiebedrijven, en dat deden we ook wel, maar we vroegen ons ook af: hoe mooi zou het zijn als we die energie in Nederland kunnen houden? Het elektriciteitsnet raakt vol, nieuwe parken zijn daardoor moeilijk aan te sluiten. Daarom zijn we begonnen met de opslag van energie. Dat doen we met batterijen.’

Dankzij goede opslag kan het gebruik van de opgewekte energie beter worden gedoseerd. ‘Vraag en aanbod lopen namelijk nogal eens uiteen. Mensen laden doorgaans hun auto ’s avonds op, als ze thuiskomen. Maar dat is nou net niet het moment waarop de zon het hoogst aan de hemel staat. Als je de energie opslaat, kun je die inzetten wanneer je haar nodig hebt.’

Dochteronderneming PowerGo werd in 2019 op­gericht en heeft inmiddels laadinfrastructuur staan in zeven Europese landen. Die hebben de zaken niet allemaal even goed voor elkaar. ‘Nederland en Noorwegen zijn bijvoorbeeld veel verder dan België, Luxemburg, Duitsland, Denemarken en Spanje op het gebied van elektrisch rijden’, merkt Bertholet op. ‘Daar hebben de overheden veel eerder ingezet op het promoten ervan.’

 

Strategische plekken

Veel bedrijven doen óf alleen in zonneparken, óf alleen in opslag, óf alleen in laadinfrastructuur. ‘Wat ons onderscheidt, is dat we het allemaal in huis hebben: opwekken, opslaan, opladen.’ En, zegt hij: de focus op het bedrijfsleven maakt PowerGo bijzonder. Veel andere bedrijven richten zich vooral op de particuliere markt, hun laadpalen zijn te vinden langs de snelwegen. ‘Wij zetten ook in op het zogenoemde fleet charging. HelloFresh bijvoorbeeld, dat is een klant van ons. Net als Jumbo, Basic-Fit en enkele hotelketens.

Wij leggen laadvoorzieningen aan op voor hen strategische plekken, zoals distributiecentra. In de ochtend kunnen de chauffeurs laden voordat ze vertrekken. Tussendoor kunnen ze steeds bijladen.’ De volgende stap, zegt Bertholet, zijn de zogenoemde smart grid solutions. ‘Dat houdt in dat we oplossingen bedenken om slim om te gaan met de opgewekte energie; dat we die op het juiste moment kunnen inzetten. Met batterijen kun je energie opslaan en bewaren tot het moment waarop die nodig is.’ <